BEGIRADA ANITZ

Markonzaga Ikastetxeko 2. mailako 22 ikasle, Sestao 
Irakaslea: Leire Pinedo
Artista: Naia del Castillo

Munduko alde desberdinetan kokatutako estudioetan lan egiten duten artisten bideoak ikusteko jarduera abiapuntu hartuta, ikasleek aniztasunaren kontzeptua ezagutu dute, eta hainbat galdera sortu dira artista bakoitzak sortzen duen testuinguruari buruz, edo horien artean dauden aldeei buruz, adinari, ezaugarri fisikoei, jatorriari edo generoari dagokienez.

Ariketa batean, gelakide baten erretratua egin behar zuten ikasleek: bere begien formari, ileari, etab. erreparatzea. Ondoren, ikasleek ariketatik ateratako erretratuak fotokopiatu eta zatitu dituzte, zati desberdinak nahastuz aurpegi berriak osatzeko, ispilu kartoi mehe baten gainean. Azkenik, aurpegia bera ispiluan islatu dute, baina gainontzeko gelakideen aurpegi zatiekin nahastuta. Ariketa honek galdera bat planteatu du: “Ze kolorekoa da larruazala?”. Angelica Dass eta haren 3.000 larruazal baino gehiagoko Pantone-a izan dute inspirazio iturri, bakoitzaren eskuen aniztasunari argazkiak ateratzeko eta “Pantone” izenburudun liburu bat sortzeko 17 tonu desberdineko eskuekin; ondoren, tonu horiek pintura eta eskulturetan adierazi dira.

Ikasleek performance eta jolasak egin dituzte aurkako bi ideia azaltzeko: lankidetza eta arbuioa. Mundua ezin da ikuspegi bakar batetik behatu, ikuspegi anitzetatik baizik. Orri bat hartu eta begien aurrean ipintzen baduzu, ez duzu orria ez den besterik ikusiko. Zulotxo bat irekitzen baduzu, paperean zehar ikusiko duzu eta, zulotxo asko irekitzen badituzu, zure aurrean dagoenaren pertzepzio osatuago bat izango duzu. Ikasle bakoitzak kataloxa itxurako eskultura bat sortu du; denak batuz gero, ikuspegi zabalagoa lortuko dugu.

“Aurten, Sestaoko Markonzaga ikastetxeko bigarren mailako haurrek eta Leire irakasleak, euren gogoarekin eta arretarekin, lan giro ezin hobea sortzeko aukera eman didate, eta ariketak, jolasak eta artista desberdinen obrari buruzko gogoetak uztartu ditugu, besteak beste: Vermeer, Marina Abramovich, Mark Rothko edo Angelica Dass. Horrela, pixkanaka ikastetxeak garatu nahi zuen kontzeptua argitzen joan gara: kultura-aniztasuna”.

—Naia del Castillo, artista