Guggenheim
Sarrera

Omar Victor Diop
Mame, Banitateen estudioa (The Studio of Vanities) sailetik, 2014
Pigmentudun tinta-zurrusta bidezko inprimaketa Hahnemühle-ren Harman paper gainean, 93 x 93 cm
Parisko Magnin-A Gallery-ren eskaintza
©Victor Omar Diop, 2014

“Hauek dira kontinenteko hiri kulturaren aurpegi gazteak. Beltzak, arabiarrak, zuriak, asiarrak dira... ez du ardura. Sormen handia eta asmo handiak dituzte, baina, batez ere, egunero lan egiten dute haien ametsak egia bihurtzeko. Sail honen helburua da belaunaldi gazte hori erretratatzea; Afrikako hiri-unibertsoa eta bertan loratzen ari diren artegintza eta elkartrukeak azaleratzen saiatzen ari den belaunaldia da”. —Omar Victor Diop(1)

 

SARRERA

Omar Victor Diop Dakarren, Senegalen, jaio zen 1980an. Haurra zenean, argazkigintzak eta diseinuak interesa piztu zioten, Afrikako gizarteen eta bizimoduen aniztasuna islatzeko. 2010ean kaleko argazkigintzarekin esperimentatzen hasi zen, eta, laster, lehen proiektuarekin —Moda 2112, edertasunaren etorkizuna (Fashion 2112, the future of beauty)— arrakasta izan zuen. Horrek enpresa-komunikazioan karrera uzteari eta argazkigintzan lanaldi osoz ekiteari bultzatu zuen(2).

Diopen inspirazio-iturria jaioterriko kultura aniztasunean dago —bertan bizi da oraindik—. Senegali buruz esan du: “Ziur asko Afrikako herrialderik irekiena da. Txikitan... Michael Jackson ikusten genuen, baita tokiko izarrak, eta arabiar musika entzuten genuen. Horrek asko eragin zuen mundua ikusteko moduan”(3).

Argazkilari autodidakta da Diop eta uste du trebakuntza arauturik ez izateak askatasun gehiago ematen diola haren ikuspegia garatzeko(4). Arte ederretan, modan, publizitatean eta erretratugintzan egiten du lan. Argazkigintza eta beste arte-modu batzuk nahastea gogoko du, tartean, jantzien diseinua, estilismoa eta sormen-idazmena(5). Diop esan du haren lanen oinarri direla iraganeko moda eta diseinua, baina etorkizunera begira egiten dituela(6).

Banitateen estudioa (The Studio of Vanities) seriean, Diopek Afrika guztiko sortzaile gazteen belaunaldi bat erretratatu du: moda diseinatzaileak, sukaldari buruak, DJak eta blog-egileak daude tardean. Afrikako ondarearen, historiaren eta kulturaren alde ezezagunetan murgildu nahi da, alde horiek Diopen nortasunaren inguruko bakarrizketa (artista gisa eta pertsona gisa nor den) bultzatzen dute(7). Sailaren helburua da gazteen edertasuna irudikatzetik haratago joatea, hots, arte-truke gehiago egiten ari diren talentu handiko pertsonak irudikatzea. Horrela aberriaren beste irudi bat eskaini nahi du Diopek.

Sail honetarako ehun erretratu, behintzat, egin nahi ditu, asko garatzen ari den Dakarreko (Senegal) artegintza eta kultur ekintza azpimarratzeko(8). Erretratuak egiteko kontu handiz aukeratzen ditu atzealdea, estanpatuak, arropa eta osagaiak, erretratatutako pertsonaren nortasuna eta kultura aditzera emateko. Hala ere,  irudia nolakoa izango den erretratua egitean zehazten du, erretratatutako pertsonarekin adostu nahi baitu. Erretratatuarekin lan egitean, Diopek pertsona horren izaera hobe uler dezake, eta hobe jaso dezake Dakarreko gaur egungo kultur giroaren aniztasuna eta energia(9).

 

1.http://www.omarviktor.com/#!copy-of-the-studio-of-vanities/c128k

Galderak

Erakutsi Mame (2014)

Deskribatu emakumearen posea, aurpegiera eta arropa. Zer esaten digute pertsona horretaz?

Mame-Diarra Niang (Lyon, Frantzia, 1982) da erretratatutako emakumea. Afrikar jatorriko artista plastikoa da. Zergatik erretratatu zuen horrela Diopek? Imitatu posea. Nola sentitzen zarete? Ematen du Niangek ikusleari zuzenean begiratzen diola. Berarekin hizketan hasiko bazinatekete, zer esango zeniokete? Nolakoa litzateke elkarrizketa?

Diopek Afrika guztiko sortzaile gazteen belaunaldi bat erretratatu du Banitateen estudioa proiektuan. Zergatik aukeratu zuen gai hori, zuen ustez? Posea, atzealdea eta osagaia Diopek eta erretratatutako pertsonak elkarrekin adosten dituzte. Zergatik ezagutu nahi du Diopek erretratatutakoaren iritzia? Nola aldatuko litzateke irudia Diopek bakarrik aukeratuko balitu lekua, arropa eta posea? Diopek erretratua egingo balizueke, zer pose aukeratuko zenukete? Zergatik? Zer arropa, osagai eta atzealde hautatuko zenituzkete? Zergatik?

Jarduerak

Zer arropak irudikatzen zaituzte hoberen?

Zure nortasuna adierazteko zer arropa aukeratuko zenuketen pentsatu eta ondoren arropa horrekin bat etor daitekeen atzealde bat diseinatu. Irudi geometrikoez egin dezakezue eta irudi horiek etengabe errepikatu. Zirriborro bat egin koloretako margoz. Prest zaudetenean 1 m x 1m paperean margotu atzealdea tenperaz. Lehortuta dagoenean, erabakitako arropa hori ekarri eta ikaskide batekin erretratu bat egin, zuen atzealdea erabiliz. Argazkia atera baino lehen erabaki posea, aurpegia eta argia. Aukera horiek zer eragin dute zuen nortasuna adierazteko orduan?
Pertsona bat deskribatzen

Diopek Banitateen estudioa proiektuan Afrika guztiko sortzaile gazteen belaunaldi bat erretratatu du. Joan Diopen webgunera eta aukeratu erretratu bat: www.omarviktor.com/ – !copy-of-the-studio-of-vanities/c128k. Begiratu argazkiari, zer esaten digu erretratuak pertsona horren inguruan? Eskatu ikasleei deskribapen labur bat idatz dezaten, erretratutakoaren pertsonaren familia, denbora-pasak eta lanbidea deskribatu behar dituzte. Pertsona horren inguruan iker dezakete. Idazlanean ere azal dezakete zergatik aukeratu zuten pertsona hori. Zer egin zitzaien deigarri?

 

Nire komunitatearen ordezko

Diopen helburua da aberriaren beste irudi bat ematea. Bikoteka, pertsona bat aukeratu behar dute haien herrialdea, hiria zein herria ordezkatzeko edo, aitzitik, herrialdearen, hiriaren zein herriaren inguruko pertsona horien ideiak zalantzan jartzeko. Pertsona horren argazkiak bila ditzakete, aldizkarietan, egunkarietan zein sarean. Ondoren, pertsona horren erretratua laguntzeko atzealde batean eta objektuetan pentsatu behar dute. Irudiak bata bestearen gainean ipini ditzakete. Ikasgelan amaierako lana aurkez dezakete eta hartutako erabakiak azal ditzakete, bai eta pertsona hori aukeratzearen zergatia.

 

Sakontzeko: ikerketa-lana

Diopek estudioko argazkigintzan oinarritzen da, eta horrek Afrikako beste erretratugile handiek sortutako tradizioan txertatu du. Erretratugile horien adibide ditugu Malick Sidibé (Soloba, Mali, 1936) eta Seydou Keïta (Bamako, Mali, 1921–Paris, 2001). Biak argazkilariak ziren Bamakon, Malin, 1940ko eta 1970eko hamarkaden artean, eta 1990eko hamarkadetan haien lana nazioartean ezagun egin zen, Bamakoko gizartea ondo baino hobeto erretratatzen baitzuten. Diopek aitzindari horiei omenaldia egiten die, baina, aldi berean, gaur egungo teknikez baliatzen da. Eskatu ikasleei Sidibéren eta Keïtaren inguruan ikertzeko eta haien lana Diopen lanarekin alderatzeko. Zer antzekotasun daude? Zer alde?

 

HIZTEGIA

Kaleko argazkigintza: giza jarduerak gune publikoetan erakusten duen argazkigintza mota.

 

BALIABIDEAK

Sabine Cessou, “Omar Victor Diop on Dakar’s Spectrum of Possibilities”, TRUE Africa, 2015eko irailaren 1a.
http://trueafrica.co/article/omar-victor-diop-on-dakars-spectrum-of-possibilities/

Fundación Sur, Departamento África, “Omar Victor Diop el nuevo rostro de la fotografía en África”, 2014ko irailaren 7a. www.africafundacion.org/spip.php?article17901#.U71cncVKG9g.twitter (gaztelaniaz)

Omar Victor Diopen Facebook orria
www.facebook.com/omarvictor.diop

Omar Victor Diopi elkarrizketa, Banitateen estudioa lanaren inguruan, Mame-Diarra Niangi erretratua egiten.
http://african-lions.arte.tv/omar-victor-diop-photographe

Radio Nova, Omar Victor Diop: New African Portfolio. www.youtube.com/watch?v=x2_tj-f1oOM (bidea, frantsesez)

Omar Victor Diopen Twitter kontua
https://twitter.com/omarvictordiop

Omar Victor Diopen webgunea
www.omarviktor.com

Ana Pérez-Bryan, “El arte, puente y pasarela con África”, Diario Sur, 2014ko martxoaren 28a
www.diariosur.es/v/20140328/cultura/arte-puente-pasarela-africa-20140328.html (gaztelaniaz)